2011.június.11.
idömérő edzés
Bár a verseny előtt a riválisok arról beszéltek vagy legalábbis abban reménykedtek, hogy Kanadában megfogható lesz a Red Bull és Sebastian Vettel, a címvédő Montrealban is hozta a "kötelezőt", megszerezte idei hatodik, karrierje 21. pole-ját. A Ferrari örülhet, mindkét pilótája Mark Webber előtt, azaz az első két sor Ferrari-töltelékes Red Bull-szendvics. A Q1-ben az eső lehetősége és a pálya baleseteket "termelő" jellege miatt mindenki igyekezett már az elején biztonsági kört menni, hogy később ne kelljen kapkodni. A nagy sietségben szépen el is kezdték faragni az időket, Fernando Alonso már az első szakaszban 1:14 alá jutott. A top10 nem hozott túl sok meglepetést a Force India tempóján kívül, bár Paul di Resta egész hétvégén jól ment így talán az ő 7. ideje is érthető volt. Annak ellenére, hogy a sauberes Pedro de la Rosa alaposan megborotválta a falat, csapattársát megverve jutott tovább a Q2-be, a nagy nevek közül ezúttal a végig alulkormányzottsággal küszködő Toro Rossó-s Jaime Alguersuari esett ki. A Hispania egyértelműen felért a Virgin szintjére, Liuzzi verte Timo Glockot, de az élpilótának nem számító Narain Karthikeyan is a közelében volt. A Virgin gyengeségét hangsúlyozta, hogy a mezőnyből egyedüliként Jerome D'Ambrosio a 107 százalékos küszöböt sem tudta megugrani. Ennek ellenére holnap rajtolhat a belga, a versenybírók méltányossági alapon továbbengedték a pilótát, aki a mai napot vadonatúj kasztnival volt kénytelen kezdeni. Ahogy számítani lehetett rá, a Q2-ben búcsúzott mindkét Sauber és Williams, a második Toro Rosso, valamint mindkét Force India is - az utóbbi csapatnál az előzményeket tekintve csalódást jelenthetett, hogy hiába erőlködött di Resta, nem tudott betörni a top10-be. Az idén megszokott gyakorlattal szemben most a Q3-ban sem volt jellemző a gumispórolás, a vasárnapi eső lehetősége miatt a megtartott friss száraz gumik le-, a rajtpozíció viszont felértékelődött, így mindenki végig próbálkozott. Sebastian Vettel már-már hagyományosan első nekifutásra is a leggyorsabb volt, majd másodszorra mindenkinél jobb időt futott, de önmagát nem sikerült megvernie - a pole persze így is a címvédőé lett. A Ferrari elégedett lehet Alonso és Massa 2-3, idejével és mögöttük talán az utolsó edzést teljes egészében kihagyó, az időmérőn KERS nélkül menő Webbber sem bánkódik túlságosan a 4. hely miatt. Az előzetes nyilatkozatokhoz és kilátásokhoz képest a mclarenesek (Hamilton 5., Button 7.) és a mercedesesek (Rosberg 6., Schumacher 8.) eredménye jelenthet csalódást, persze az is elképzelhető, hogy esős beállításokkal vettek részt a kvalifikáción és a mostani "lassúság" vasárnap kifizetődik majd. A top10-et a két Renault, Nick Heidfeld és Vitalij Petrov zárta.
1.Sebastian Vettel |
2.Fernando Alonso |
3.Felipe Massa |
4.Mark Webber |
5.Lewis Hamilton |
6.Nico Rosberg |
7.Jenson Button |
8.Michael Schumacher |
9.Nick Heidfeld |
10.Vitalij Petrov |
2011.június.12.
futam
Mivel a verseny 1990 után újra esőben, biztonsági autó mögött kezdődött, lemaradtunk az időmérő által felvetett kérdések válaszairól, azaz hogy a két Ferrari hogyan bírt volna a két Ferrari a pole-ról kezdő Sebastian Vettellel. Az ötödik körre kiálló safety car végül nyílttá tette a versenyt, Alonso keményen, de sikertelenül támadta Vettelt. Hátrébb izgalmasabb pillanatok voltak, a 5. pozícióból támadta a 4. Mark Webbert, a 2. kanyarban meg is lökte, az ausztrál megpördült, a 14. helyre esett vissza.A mclarenes is rosszul járt, lendületet vesztett, mindkét mercedeses is megelőzte. Hamilton egy körrel később visszatámadott, de nem bírt Schumacherrel, elrontott egy kanyart, csapattársa, Button is elé került. A 8. körben a 2007-es és 2010-es győztes megint nem bírt magával, azonnal előzni akart, a célegyenesben próbálkoztt, de Button rálegyezett, aminek eredménye az lett, hogy Hamilton első szárnya letört, a falnak ment, eltörte a bal hátsó felfüggesztését, pár kanyarral később fel is kellett adnia, a biztonsági autó is újra a pályára lépett. Button is kerékcserére szorult, a 12. helyre csúszott vissza, a tetejébe a 2009-es bajnok sportszerűtlennek tűnő védekezését a versenybírók is vizsgálat alá vonták, majd a safety car alatti gyorsítása miatt bokszutca-áthajtásos büntetést kapott. A Kanadába győzelmi reményekkel érkező McLaren versenyének ezzel látszólag lőttek is. A futam a 13. körben indult újra, miután a biztonsági autó távozott. Button a kényszerű cseréjénél átmeneti gumikra váltott, az újrarajtolás után gyorsan lépett előre a mezőnyben, Alonso és a Ferrari és Schumacher is lemásolta. Mindketten rosszul döntöttek azonban, öt körrel később már szakadt, extrém esőgumira kellett váltaniuk. A szakadó eső miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni, Vettel, Webber, Massa is friss extrém gumikra váltott, de a versenyt vezető címvédő a biztonsági autó mögött is arra panaszkodott, hogy a pálya bizonyos szakaszai egyszerűen nem alkalmasak a versenyzésre. A 25. körben piros zászlóval meg is szakították a versenyt, a pontszerző helyeken a sorrend a leállításkor Vettel, Kobajasi, Massa, Heidfeld, Petrov, di Resta, Webber, Alonso, de la Rosa és Button volt. A sauberesek, a renault-sok és a Force India újonca kiváló helyzetben volt, hiszen ők a piros zászlóval "ingyen", külön bokszkiállás nélkül jutottak egy kerékcseréhez, megőrizhették a kivárással szerzett helyeiket. A verseny indítását közép-európai idő szerint 21.50-re ígérték, bő két óra szünet után a biztonsági autó mögött el is rajtolt a mezőny. A 26. körrel újraindult versenyt még kilenc körig vezette a safety car, azután engedte el a mezőnyt a versenyigazgatóság. A virgines Jerome d'Ambrosio még a repülőrajt előtt átmeneti esőgumikra váltott - ő a korai cseréért büntetést is kapott -, majd az első tiszta körön Schumacher, Sutil, Barrichello és Glock is ugyanezt tette. Egy körrel később Nick Heidfeld, Button, di Resta , Pastor Maldonado is így döntött. Még egy körrel később a 2. Kobajasi és az üldöző Massai is cserélt, csak Vettel maradt kint. Alonso egy Buttonnal folytatott lökdösődés közben a 4-es kanyar kerékvetőjén fennakadt, kiesett, a 37. körben újra bejött a biztonsági autó. Button defektet kapott, két körön belül másodszorra ment ki a bokszba. A cserék és a kiesések után a pontot érő helyeken Vettel Kobajasi, Massa, Heidfeld, di Resta, Webber, Scumacher, Petrov, Rosberg és Adrian Sutil sorakozott. A safety car negyedik színre lépésének a 41. körben lett vége, a rajtnál Vettelék simán elmentek, de Sutil hátulról nekiment Rosbergnek, a német gyorsan visszaesett, míg di Resta a másik Force Indiával Nick Heidfeldnek ment neki, letörte az első szárnyát. Mark Webber a ragyogóan előrelépő Schumacherrel birkózott körökön keresztül. Az újrarajtolástól a korábbi hétszeres montreali győztes a 12. helyről a negyedikre kapaszkodott. Schumacher a száradó pályán megtáltosodott, a régi önmagát idézően versenyzett: az 51. körben az egymással küzdő Massát és Kobajasit is megelőzve fellépett a második helyre. Az 50. körben Adrian Sutil próbálkozott száraz gumival, de falnak ment, defektet kapott. Webber váltott a következő körben, majd utána mások, köztük Schumacher és Massa is slickre cserélt. A brazil még nem bírt a száraz gumival, megtörte a Ferrarit. A vezető Vettel és Kobajasi is váltott, a címvédő az élen maradt, a japán viszont az 5. helyre esett vissza, Webber a bokszkiállással elé került, sőt egészen Schumacher nyakára mászott. Az 56. körben Nick Heidfeld találta el hátulról Kobajasit, a német első szárnya az autó alá szorult, hajszállal úszott meg egy nagy bukást, kiesett. A törmelékek miatt a biztonsági autó ötödszörre is a pályára lépett. A safety car a 60. körre távozott újra, Vettel újra jól ment el, mögötte Schumacher, Webber, Button, Kobajasi, Petrov, Barrichello, Alguersuari, Rosberg és Maldonado vágott neki a hajrának a pontszerző helyeken. Míg a venezuelai újonc gyorsan kiesett, Schumacher, Webber és Button azonnal óriási csatába kezdett. A Red Bull-os megelőzte a németet, de a célegyenes előtti sikánt átvágta, visszaengedte. Egy körrel később ugyanez történt, akkor Buttont is el kellett engednie a büntetés elkerülésére. A következő körben Button lazán előzte meg a hétszeres bajnokot a DRS segítségével, megszerezte a második helyet. Webber három körrel a vége előtt szorította Schumachert a 4. helyre. Button Schumacher megelőzése után azonnal felzárkózott Vettelre, az utolsó három körben a német nyakában lihegett, a címvédő pedig az utolsó körben idén először hibázott téthelyzetben, megcsúszott, a mclarenes pedig megszerezte a győzelmet. A célba érés még egy hihetetlen pillanatot hozott, a 6. helyen autózó Kobajasi a célegyenes elején csúszott meg, Massa előzni kezdett, a célvonalat 45 ezreddel (!) a japán előtt érte el. Button győzelmea leintés után nem volt biztos, két eset miatt is a versenybírók előtt kellett felelnie a futam után, de végül nem kapott büntetést.
1.Jenson Button | 25 pont |
2.Sebastian Vettel | 18 pont |
3.Mark Webber | 15 pont |
4.Michael Schumacher | 12 pont |
5.Vitalij Petrov | 10 pont |
6.Felipe Massa | 8 pont |
7.Kamui Kobayashi | 6 pont |
8.Jaime Algersuari | 4 pont |
9.Rubens Barrichello | 2 pont |
10.Sebastian Buemi | 1 pont |