2011.július.23.
idömérő edzés
Mark Webber ez évi harmadik pole pozícióját szerezte meg a Nürburgringen, gondoskodva a Red Bull Racing hibátlan 2011-es statisztikájáról. Az ausztrál tökéletes körrel utasította maga mögé az erején felül teljesítő Lewis Hamiltont (McLaren), valamint az alulkormányzottsággal küszködő Sebastian Vettelt. A Ferrarinak ezúttal a 4. (Alonso) és 5. (Massa) rajtrács jutott, míg a gyorsabbik mercedeses, Nico Rosberg a hatodik helyről rajtolhat vasárnap.Az időmérő edzés első szakaszának első háromnegyedében a szokásos tapogatózást láthattuk. A két Sauber (Sergio Perez és Kobajasi Kamui), valamint a renault-s Vitalij Petrov csak az utolsó hat percben jött ki a pályára, rögtön a lágy gumikkal. Felipe Massa is kénytelen volt elhasználni egy szett lágy gumit, hasonlóan Nico Rosberghez, aki a kiesés elkerülése végett váltott a sárga jelölésű abroncsokra. Massa 1:31.826-os idővel az élre ugrott, ami a Q1 végéig a legjobb eredmény maradt. A brazil mögött meglepetésre Adrian Sutil (Force India), Nick Heidfeld (Lotus Renault GP), Michael Schumacher (Mercedes), Paul di Resta (Force India) és Nico Rosberg (Mercedes) végzett. A pole pozíció várományosai közül Fernando Alonso (Ferrari) a 7., Lewis Hamilton (McLaren) a 8., Sebastian Vettel (Red Bull) a 9., Mark Webber (Red Bull) a 11., Jenson Button (McLaren) pedig a 13. helyen zárta az időmérő első etapját. Tizenhetedik helyen, utolsóként a williamses Rubens Barrichello jutott tovább a Q2-be. Kobajasi a végén már nem tudott kijönni a bokszból, így nem tudott javítani a 18. idején. A japánon kívül Heikki Kovalainen és Karun Chandhok (Team Lotus), az utolsó nekifutásra a 20. helyre javító Timo Glock és Jerome D'Ambrosio (Virgin), valamint a két HRT-Cosworth (Liuzzi és Ricciardo) esett ki az edzés első körében. Érdekes, hogy a második F1-es futamára készülődő ausztrál mindössze 25 ezreddel maradt el a ritunos Liuzzitól. Ricciardo mégis a 23. rajthelyről vághat majd neki a versenynek, Liuzzi ugyanis öt rajthelyes büntetést kapott váltócsere miatt. A Q2-ben Sergio Perez és Felipe Massa döngetett ki elsőnek a pályára, a brazil ugyanazon a garnitúra gumin, amivel a Q1-et befejezte. Massa 1:31.792-es köre azonban csak pillanatokig vezette a listát, Alonso ugyanis 1:31.150-nel ezen is túltett. Ez is tiszavirág-életűnek bizonyult, Lewis Hamilton ugyanis a 10. percben 1:30.998-at futott. Az angol különösen az első szektorban futott erős részidőt, amivel a szintén lágy gumikon rohamozó Sebastian Vettel sem tudott mit kezdeni (1:31.017), másodiknak jött be. Fernando Alonso megpróbált azonnal válaszolni a mclarenes eredményére, de a Mercedes Arénánál elfékezte magát és kifutott a pályáról az első kanyarban. Mark Webber közben két kört futott az első garnitúra lágy gumiján, a második körével (1:31.311) negyedik helyen landolt. Négy perccel a Q2 vége előtt már csak a williames Pastor Maldonadónak nem volt mért ideje, de 1:32.635-tel kapásrból a kilencedik helyre ugrott. Csapattársa, Barrichello csak annyit tudott faragni az eredményén, hogy a Toro Rossó-s Buemi elé kerüljön, a 13. helyre.A Mercedes eddigi szereplése alapján minimális elvárás volt, hogy mindkét autóval bejussanak a legjobb tízbe. Ez Rosbergnek már a Q2 közepén sikerült, Schumacher viszont csak az utolsó percben jött fel nyolcadiknak. Adrian Sutil azonban robbantott a végén és felugrott hetediknek, így mindkét Mercedesnek a végéig izgulnia kellett. Nick Heidfeld utolsó körében egy 10. időt autózott, majd a másik Renault-t val nagyot villantó Vitalij Petrov miatt (aki 1:31.985-öt futott) ismét Schumacher sodródott a kiesés szélére. Hamilton ideje érintetlen maradt, mögötte Vettel (1:31.017), Alonso (1:31.150), Webber (1:31.311) és Nico Rosberg (1:31.343) zárta a Q2-t. A döntő szakaszra Fernando Alonso jött ki elsőként, és egy erős 1:30.866-tal nyitott. Hamilton 1:30.725-tel rögtön átvette a vezetést, amit Mark Webber játszi könnyedséggel javított 1:30.251-re, visszarepítve a Red Bullt a lista élére. Az ausztrál nyomában érkező Sebastian Vettelnek nem sikerült túlszárnyalnia Webber idejét, de 1:30.352-es köre négytizeddel gyorsabb volt Hamilton legjobbjánál, a világbajnok simán bejött másodiknak. Az alvázrávezetéses kipufogó visszaállítása után a Red Bull visszaszerezte régi fölényét a kvalifikáción. A csapat magabiztosságát mutatta, hogy mindkét autóval visszavonultak a garázsba, ahogy annak idején Isztambulban és Barcelonában is tették. De ezúttal még többet akartak, így Webbert és Vettelt is kiküldték még egy fordulóra. A Mercedes, valamint Sutil a Force Indiával viszont csak egy gyorskört vállalt be a Q3-ban, hogy egy szett friss gumit megspóroljanak a versenyreWebber a végén még odapörkölt egy 1:30.079-et, amire Hamilton egy frenetikus (és teljesen váratlan) 1:30.134-gyel válaszolt a McLarennel, megizzasztva a Red Bull monitornál figyelő szerelőit. Vettel a végén szintén javított egytizedet az idején (1:30.216), ám ez csak a harmadik rajthelyhez volt elég a hazai versenyére. Alonso lett a negyedik, Massa az ötödik, de a Ferrari (szokás szerint) a jobb versenytempóban reménykedhet. Rosberg visszavágott Schumachernek a pénteki vereségért (Nico a 6. helyről rajtolhat), megelőzve Buttont, Sutilt, Petrovot és Schumachert.
1.Mark Webber |
2.Lewis Hamilton |
3.Sebastian Vettel |
4.Fernando Alonso |
5.Felipe Massa |
6.Nico Rosberg |
7.Jenson Button |
8.Adrian Sutil |
9.Vitalij Petrov |
10.Michael Schumacher |
2011.július.24.
futam
A verseny igen trükkös körülmények között rajtolt, ugyanis az alig 13 fokban szemetelt az eső, de annyira nem volt vizes a pálya, hogy átmeneti gumik kerüljenek az autókra, így mindenki slickeken indult.Webber szokásosan nem rajtolt jól, Hamilton az élre ugrott a második helyről, a mögötte szintén beragadó Vettelt pedig Alonso tudta megelőzni. Mindkét Red Bull-os hátracsúszott egy helyet. Rosberg Massa elé lépett, mögöttük Adrian Sutil, Michael Schumacher, Vitalij Petrov és Jenson Button sorakozott a pontszerző helyeken az első kör után. Alonso a második körben hibázott, kiszélesített egy kanyart, Vettel visszavette a harmadik helyet. A spanyol nem nyugodott bele a pozícióvesztésbe, a 8. kezdetén a célegyenes végén meglepetésszerűen bebújt a német mellé, újra a második helyre került. Két körrel később Vettel egészen Rosbergék elé esett vissza, miután csúnyán elrontott egy kanyart és a bukótérből jött vissza. Hátrébb A Toro Rossó-s Sebastien Buemi vetett véget Nick Heidfeld futamának, amikor a DRS-zóna végén egyszerűen leszorította a pályáról az előzni próbáló németet.A 12. kör elején Massa az általa rég üldözött Rosberget előzte meg az első kanyarban, míg a kör végén Webber támadta a célegyenesben Hamiltont, de a mclarenes az egyenes végére visszavette vezetést. Hamilton, Webber, Alonso egymás nyakát volt, nyíltan harcoltak az első helyért. Az élmezőny kerékcseréit Webber kezdte a 15. körben, az ausztrált kivették az első hármas szendvicsből. Alonso, Hamilton, Vettel egyszerre ment ki két körrel később, az ausztrál nyert a korábbi cserével, eléjük került, a kiállást még nem teljesítő Massa azonban fogta egy körig, így rajta maradt a két üldöző. Massa is jól járt, hiszen a saját kerékcseréje után Vettel elé tért vissza. Hátrébb előbb Button, majd Massa, Vettel, Rosberg és Schumacher hámozta át magát a hosszú első etapot teljesítő Petrovot. Schumacher a következő körben hibázott, ugyanúgy megpördült, mint Vettel korábban, visszaesett.Miután Sutil, Petrov és Button is kiment első cseréjére, a pontszerző helyeken Webber, Hamilton, Alonso, Massa, Vettel, Rosberg, Sutil, Button, Schumacher és Kobajasi Kamui sorakozott a 26. körben. A címvédőnek a csapat ugyanekkor szólt, hogy gond van a hátsó fékjeivel. Webber gumijai a 30. kör végére fogytak el, a két üldöző nagyon felzárkózott rá, az ausztrál ki is ment a második cseréjére. Hamilton egy körrel később követte, de Alonso még maradt, jó időket ment. A mclarenes Webber elé ért ki, a Red Bull-os támadott, de a kritikus pillanatban nem sikerült a még hideg gumis Hamilton elé ugrani, maradt a 3. helyen. Alonso döntése jónak tűnt, amikor a 33. körre cserélt, Hamilton és Webber elé került, de ami nem sikerült előtte az ausztrálnak, az ment az angolnak, gyorsan megelőzte a ferrarist, azaz a cserék után Hamilton vezetett, mögötte Alonso és Webber következett. Button a Brit Nagydíj után a Nürburgringen sem érhetett célba, a 34. körben a csapat hidraulikai meghibásodás miatt a csapat a garázsba hívta, kiszállt. A vezető hármas nagyon sokáig húzta az utolsó előtti etapot, Hamilton az 53. körre váltott az elvileg jóval lassabb közepes keverékre, Alonso egy körrel később tette ugyanezt, míg Webber maradt további három kört, azonban nem nyert vele semmit, sőt távolabb került tőlük, bebetonozódott a 3. helye. A 4-5-6. sorsa egészen az utolsó körig nyitva volt, hiszen Massa, Vettel és Sutil is az utolsó pillanatig húzta a közepes keverék feltételét. Vettelt a csapat arra kérte, hogy Massa ellenkezőjét csinálja, ha a brazil cserél, ő maradjon kint, ha kint marad, ő cseréljen, de a címvédő ezt nem hajtotta végre, így az 59. kör végén mentek ki cserére, de a Red Bull gyorsabban dolgozott, a német a Ferrari elé ugrott, megszerezte a 4. helyet. Mire Vettelék visszatértek a pályára, Lewis Hamilton rá is fordult a célegyenesre, megszerezte idei második futamgyőzelmét, mögötte Alonso és Webber ért be. A kerékcserepárbaj győzteseként Vettel lett a 4., Massa az 5., majd három német, a Force Indiá-s Adrian Sutil és a két mercedeses, Rosberg és Schumacher, a top10 végén pedig Kobajasi és Petrov ért be.A pénteki edzések alapján senki nem gondolta volna, de Hamilton ezúttal bajnokhoz méltó, nyugodt versenyzéssel végül nyerni tudott, Alonso és Webber teljesítménye pedig azt mutatja, hogy teljesen kiegyenlítődtek az erőviszonyok, legalábbis erre a futamra. A verseny végére jutott még egy klasszikus pillanat: ahogy 1991-ben Silverstone-ban Nigel Mansell Ayrton Sennát, a levezető körön Webber az autóján hozta be a bokszutcába Alonsót, ugyanis a Ferrariban nem maradt elég benzin. A világbajnokság a jövő hétvégén hazánkban, a Magyar Nagydíjjal folytatódik.
1.Lewis Hamilton | 25 pont |
2.Fernando Alonso | 18 pont |
3.Mark Webber | 15 pont |
4.Sebastian Vettel | 12 pont |
5.Felipe Massa | 10 pont |
6.Adrian Sutil | 8 pont |
7.Nico Rosberg | 6 pont |
8.Michael Schumacher | 4 pont |
9.Kamui Kobayashi | 2 pont |
10.Vitalij Petrov | 1 pont |